SP Limburg blijft tegen megastallen en NGB

12 mei 2015

SP Limburg blijft tegen megastallen en NGB

De SP zit in Provinciale Staten van Limburg in de coalitie, samen met CDA, VVD, D66 en PvdA. Nu denken sommige mensen dat de houding van de SP fractie op het gebied van milieuthema’s als intensieve veehouderij omslaat. De SP heeft in het verleden fel actie gevoerd tegen megastallen en zal dat ook blijven doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de gigastal ‘Nieuw Gemengd Bedrijf’ (NGB). Aantasting van het leefklimaat door geuroverlast en gezondheidsrisico’s zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Helaas hebben Provinciale Staten van Limburg al in een eerder stadium goedkeuring gegeven aan de bouw van megastallen die veel overlast veroorzaken en voor het NGB. Dit is op politiek niveau moeilijk terug te draaien.

Door handhaving, indien een bedrijf zich niet aan wettelijke normen houdt, kan veel overlast terug gedrongen worden. Daarnaast kan het gebruik van luchtwassers, die overigens steeds beter worden, bevorderd worden. Het NGB is op politiek niveau enige tijd geleden goedgekeurd, maar nog niet gebouwd omdat er een juridische bezwaarprocedure loopt bij de Raad van State. De SP hoopt dat de Raad van State de bezwaarmakers in het gelijk stelt.

Aantasting leefklimaat en gezondheidsrisico’s te groot

De SP fractie zal in de toekomst tegen nieuwe megastallen of NGB’s stemmen omdat de geuroverlast en de gezondheidsrisico’s te groot zijn. Een uitzondering kan gemaakt worden voor bedrijven met vergunning maar zonder moderne milieumaatregelen die overlast willen terugdringen. Een beperkte uitbreiding om kosten van milieumaatregelen terug te verdienen kan dan toegestaan worden, maar er zal eerst goed geluisterd moeten worden naar de mensen in de omgeving.

Het SP standpunt is gebaseerd op de tekst van het coalitieakkoord zoals hieronder weergegeven:
“Het beleid voor land- en tuinbouw, zoals in het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL, 2014) vastgelegd, wordt gehandhaafd. De Provincie voert zelf geen specifiek beleid dat schaalvergroting in de veeteelt stimuleert. Een volgend grootschalig Nieuw Gemengd Bedrijf wordt niet toegestaan totdat het bestaande Nieuw Gemengd bedrijf op alle aspecten objectief is geëvalueerd”.

De wereld staat niet stil. Technologische ontwikkelingen gaan snel. Misschien zijn er op termijn mogelijkheden om geurhinder en gezondheidsrisico’s volledig (objectief!) uit de bannen. Dan ontstaat er mogelijk een nieuwe situatie, maar dan nog zullen aspecten als diervriendelijkheid, het landschap en behoud van werkgelegenheid een belangrijke rol spelen in de beoordeling door de SP. De SP fractie is van mening dat een goed evenwicht tussen een gezond leefklimaat en duurzame economische ontwikkelingen ook op een andere manier nagestreefd kunnen worden. Daarvoor zijn in het coalitieakkoord goede voorstellen gedaan:
Streekeigen; familiebedrijven; grondgebonden; aanvullende activiteiten en diensten; verbinden activiteiten met natuur en landschap; consequent toezicht en handhaving; dierenwelzijn en verduurzaming stimuleren; nieuw ondernemerschap.

Als je als SP kunt realiseren dat vanaf nu NGB plannen tegen worden gehouden totdat objectieve evaluaties onomstotelijk vaststellen dat er geen geuroverlast en gezondheidsrisico’s zijn, dan hebben we ons doel bereikt. Want de SP heeft de volgende keuze:
Of: SP in de oppositie, actie voeren tegen megastallen en NGB’s, maar niks kunnen bereiken.
Of: SP in de coalitie, invloed uitoefenen tegen megastallen en NGB’s (naast actie voeren) en proberen het tij langzaam maar zeker te keren, zodat het beleid de goede kant op gaat.
Dat laatste moeten we natuurlijk nog wel waarmaken, maar daar gaan we met zijn allen hard voor strijden. Een gezond leefklimaat voor iedereen is het belangrijkste wat er is en dat is en blijft onze drijfveer.