Programma van Eisen Openbaar Vervoer vastgesteld

16 mei 2014

Programma van Eisen Openbaar Vervoer vastgesteld

Op 25 april is tijdens een vergadering van Provinciale Staten het ‘Programma van Eisen’ vastgesteld voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer (OV). Hierin zijn een hele reeks voorwaarden opgenomen voor het OV in Limburg. Het contract met Veolia, de huidige vervoerder, loopt af per december 2016. Om een nieuwe vervoerder tijd te geven om zich voor te bereiden gaat de inschrijving van bedrijven nu al gebeuren. De SP had liever gezien dat de provincie een eigen vervoersbedrijf zou starten. Helaas staan we hierin alleen, ondanks dat we het regelmatig aankaarten.

Tijdens de behandeling heeft de SP een aantal bezwaren geuit, met name over de wensbus. De SP vreest, net als de ondernemingsraad van Veolia en de FNV, dat de opzet van de wensbus banen gaat kosten, mensen mogelijk een slechtere cao krijgen en er sprake zal zijn van verdringing van werkgelegenheid door de inzet van vrijwilligers.

Naar aanleiding van vragen van de SP zijn er een aantal toezeggingen gedaan. Er komen ontwikkelteams die tussentijdse verbeteringen van het OV gaan bespreken. Ervaringsdeskundigen zoals chauffeurs, machinisten en vakbondsmensen krijgen hierin zitting. Ook de gemeenten kunnen, als zij dat willen, deelnemen aan deze ontwikkelteams. Sociale veiligheid in het openbaar vervoer wordt geen onderdeel van concurrentie bij de aanbesteding. Hier wordt een minimumpakket aan eisen gesteld. Ook is maatschappelijke participatie en social return, minimaal 5%, onderdeel van de eisen. Onlangs hebben we ook nog de toezegging gekregen dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen volgens de nationale en internationale richtlijnen wordt opgenomen in de aanbesteding.

Ten aanzien van de wensbus, een vrijwilligersdienst voor een groot aantal kleine kernen, staat de SP lijnrecht tegenover gedeputeerde Van der Broeck. De SP wil geen verdringing van werkgelegenheid. Verder moet het openbaar vervoer in de kleine kernen gegarandeerd blijven, ook als de vrijwilligers even niet kunnen. De gedeputeerde wil echter de evaluatie van de proef met de wensbus afwachten. Dat lijkt logisch, maar de proef loopt af nadat de aanbesteding al rond is. Mocht die proef tegenvallen, dan zitten we als provincie dus toch nog 15 jaar vast aan de wensbus.

De SP Statenfractie heeft in 2012 samen met SP-afdelingen in Noord- en Midden Limburg actie gevoerd voor verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn (Spoorlijn Roermond-Venlo-Nijmegen). Deze acties zijn zo'n succes geworden dat Provinciale Staten unaniem onze wens hebben overgenomen. Ook de gedeputeerde heeft het omarmd en is ermee aan de slag gegaan. Er is inmiddels geld vrijgemaakt en er gaan over enige tijd 6 extra treinstellen rijden op het traject. Ook is er intensief contact met ProRail en het ministerie om elektrificatie en verdubbeling zo snel mogelijk te realiseren. De SP in Limburg blijft de druk hoog houden op het tempo waarmee de verbeteringen van de Maaslijn gerealiseerd gaan worden.