SP wil extra Statenvergadering Rapport Gemeenten

21 maart 2014

SP wil extra Statenvergadering Rapport Gemeenten

De Statenfractie van de SP wil naar aanleiding van de publicatie van het zogenaamde rapport van Geel op korte termijn een extra Statenvergadering. Het rapport beoordeelt of de gemeenten goed voorbereid zijn om de decentralisatie van de jeugdzorg, de AWBZ en bezuinigingen in de zorg aan te gaan. De belangrijkste conclusie is dat niet alle Limburgse gemeenten er goed voor staan.

De conclusies van het rapport zijn van belang voor de aankomende coalitieonderhandelingen in de gemeenten. Ook de provincie kan met de conclusies aan de slag. Volgens de SP moeten de middelen die gereserveerd zijn voor structuurversterkende projecten deels worden ingezet voor een transformatiefonds om de sociale structuur via gemeenten te versterken. Daarbij moet vooral aandacht worden gegeven aan de zorg en de WMO in plaats van economie en bakstenen.

De 33 Limburgse gemeentebesturen zijn in opdracht van de Provincie Limburg beoordeeld op hun slagvaardigheid om de nieuwe gemeentelijke taken uit te voeren. Door bezuinigingen en gedecentraliseerd Rijksbeleid staan de Limburgse gemeenten voor een enorme opgave die zowel financieel als in de uitvoering tot grote problemen kan leiden. De provincie heeft aan de 'Commissie van Geel' de opdracht gegeven te toetsen in hoeverre gemeenten zich voldoende hebben voorbereid voor de taken die ze er in 2015 bij krijgen, zoals de uitvoering van de jeugdzorg en de uitvoering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Fractievoorzitter Daan Prevoo: “Het rapport is een belangrijke indicator en laat zien dat de gemeenten nog onvoldoende voorbereid zijn om de bezuinigingen het hoofd te bieden en de nieuwe taken uit te kunnen voeren. De grootste twijfel in het rapport is de haalbaarheid. De provincie kan een belangrijke rol spelen bij de samenwerking tussen gemeenten en kan waar nodig ook financieel over de brug komen. Het is niet de bedoeling dat de provincie de regie gaat voeren maar gemeenten steunt. Wij gaan voorstellen een transformatiefonds te creëren om gemeenten te helpen. Daarover gaan we graag snel het debat aan. De tijd dringt!”