SP daagt provinciale PVV uit voor debat

27 maart 2014

SP daagt provinciale PVV uit voor debat

De SP in Provinciale Staten van Limburg zal tijdens de Statenvergadering vrijdag 28 maart a.s. de provinciale PVV om uitleg vragen over de onvoorwaardelijke steun aan voorman Geert Wilders en diens uitspraken over de 'uitzetting van Marokkanen'. De SP daagt de PVV hiermee uit voor een debat over deze kwestie. De kans is echter groot dat de PVV het debat uit de weg zal gaan, net zoals Geert Wilders deze week verklaarde bij een door GroenLinks aangevraagd debat in de Tweede Kamer niet te zullen verschijnen.

Voor de SP is het belangrijk om duidelijkheid te krijgen over het standpunt van de PVV, omdat de partij volgens de SP afbreuk doet aan het democratisch recht van haar kiezers. Door achter de woorden van Wilders te staan wordt provinciaal beleid geschonden zoals burgerparticipatie, integratie en anti-discriminatiebeleid. “De SP kan niet samenwerken met een partij die stelselmatig de grondrechten van bevolkingsgroepen schoffeert. Tegelijkertijd maakt de partij gebruik van een democratisch recht waar de SP geen afbreuk aan wil doen”, aldus fractievoorzitter Daan Prevoo. De belangrijkste vraag van de SP is echter hoe de PVV denkt de rol van volksvertegenwoordiging te kunnen waarmaken en te handelen in het belang van álle burgers en mensen woonachtig of werkzaam in Limburg. De SP is geen voorstander van een volledige uitsluiting van de PVV omdat daarmee de democratische principes worden geschonden.

Het vragenuur vindt morgen plaats bij aanvang van de openbare Provinciale Statenvergadering om 10.00 uur in het provinciehuis te Maastricht.